به گزارش دیباچه، "مهران جهاندیده" تهیه کننده فیلم "روایت یک شاهد عینی" با بیان اینکه این فیلم سعی دارد با نگاهی نقادانه به مهاجرت و آرمان شهری که از آن سوی آبها خوشبختی بی بدیلی را برای همه به تصویر می کشد، راوی ماجراهایی ملموس باشد که ایده آن از دل جامعه گرفته شده است؛می گوید: این موضوع که اولویت اکران نوروزی با آثاری خواهد بود که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته اند ایده ای نادرست و نشأت گرفته از نگاه سلیقه ای است که باید از آن فاصله گرفت، چون به هر حال همه سازندگان آثار نمایشی این حق را دارند که در اکران نوروزی که اکرانی ویژه محسوب می شود اثر خود را در چرخه اکران ببینند.

"مهران جهاندیده" تهیه کننده فیلم "روایت یک شاهد عینی " به خبرنگار دیباچه گفت: این اثر با دستمایه قرار دادن دو مسئله مهاجرت و شفا سعی دارد در قالبی دراماتیک راوی ماجراهایی دیدنی باشد که هر کدام از آنها به دلیل آنکه از دل جامعه برآمده اند برای مخاطب ملموس خواهند بود، از این رو به طور قطع "روایت یک شاهد عینی"به لحاظ جذب مخاطب موفق خواهد بود.
او افزود : از آنجا که دو مبحث شفا و مهاجرت به خارج از کشور هر دو مبحثی هستند که از باور آدمها نشأت می گیرند، از این رو معتقدم ترکیب آنها با یکدیگر در قالب فیلمنامه و ترسیم و مصورسازی آن در انحصار یک اثر نمایشی میتواند سوژه بکری باشد که در بستر آن بتوان اطلاعات و آگاهیهای بسیاری، پیرامون مسائل و حتی مصائب مختلف در زمینه هاي اجتماعي و خانوادگی را به مخاطب انتقال داد؛ پس با این وجود اینگونه سوژهها که به نوعی در زمره سینمای اجتماعی قرار می گیرند پتانسیل بسیاری را در روایت داستان و به تبع آن همراه نمودن مخاطب با خود را دارند.
"جهاندیده" که تهیه دو مستند "اربعین" و مستند "سفر ریاست جمهوری به شیراز ۱۴۰۲" را برعهده داشته بیان کرد : "روایت یک شاهد عینی" با نگاهی نقادانه به این باور که آن طرف آب، آرمان شهری است که میتواند خوشبختی بیبدیلی را برای افراد رقم بزند، سعی دارد با تمام بضاعت روایی خود، موضوع شفا و باور به آن را تقویت کند. البته از این دریچه که مبحث شفا تنها در درمان خلاصه نمیشود چه بسا گاهی این رها شدن از برخی تعلقات است که میتواند بهترین شفا باشد .
او ادامه داد: علی رغم برخی از استنباطها مبنی بر پرداختن این اثر به معضلات اجتماعی، معتقدم روایت " یک شاهد عینی " با نگاهی متفاوت به دو مقوله مهاجرت و شفا، مسیر تولید را طی کرده و این دو موضوع در زمره معضلات اجتماعی قرار ندارند؛ اما اگر از این زاویه نگاه کنیم که بیکاری عامل مهاجرت است، می توان به موضوع این فیلم به عنوان یک بستر برای تحلیل یک معضل اجتماعی نگریست. ولی در واقع دید اصلی " روایت یک شاهد عینی"پرداختی متفاوت به دو موضوع و مسئله اجتماعی است که مخاطب میتواند با آن همزاد پنداری کند.

"جهاندیده "در پاسخ به این سوال که" روایت یک شاهد عینی" تا چه حد میتواند در زمره تولیدات متعلق به سینمای اجتماعی طبقهبندی شود، افزود: اگر برای تولیدات اجتماعی چنین تعریفی داشته باشیم که هر اثری که به مسائل و معضلات اجتماعی میپردازد، یک درام اجتماعی است، پس این فیلم ناخودآگاه در طبقه تولیدات اجتماعی قرار میگیرد هرچند به شخصه معتقدم همه فیلمهایی که با نگاه به جامعه ساخته میشوند و موضوعات خود را از دل جامعه میگیرند اثری اجتماعی محسوب میشوند.
این تهیه کننده پیرامون ریتم روایی و ساختار روایت یک شاهد عینی گفت: در تولید این اثر سعی شده ریتم و ساختار قصهگویی با بهرهگیری از عنصر تعلیق و همچنین شکلگیری سوال در ذهن مخاطب حفظ شود.
از آنجا که در این فیلم از تجربه و نقش آفرینی بازیگرانِ چهره بهره گرفته نشده، "جهاندیده" در این باره بیان کرد: انتخاب بازیگران برای این فیلم بیشتر بر اساس بکر بودن آنها صورت پذیرفت؛ به عبارتی نگاهمان به گزینش شخصیتهای "روایت یک شاهد عینی "صرفاً بر پایه چهره بودن انجام نشد، بلکه سعی کردیم از نقش آفرینانی استفاده کنیم که آنچنان تجربه بازی در فیلمهای نمایشی را نداشته باشند تا به واسطه این موضوع آنها را از درگیر شدن با نقشها دور نگه داریم ؛همچنین معتقدم در این صورت کاراکترها بهتر و ملموستر میتوانند در ارائه حس و حال خود در کالبد نقشها با مخاطب ارتباط برقرار کنند .
او تصریح کرد : این فیلم در فضاهای خارج از آپارتمان و حتی خارج از محدوده تهران ساخته شد و در واقع ماجرای این اثر در شیراز روایت میشود و به طور کل" روایت یک شاهد عینی" با بیان قصه خود در فضایی خارج از تهران و محدود نشدن در فضای آپارتمانی سعی نمود تا به نوبه خود در کنار بیان ماجرا چشم مخاطب را با طبیعت بکر، روستا و جادههای کشور بنوازد و حس و حال خوبی را هرچند به اندازه لحظهای، برای او رقم بزند .
او که با تولید و اکران فیلم "روایت یک شاهد عینی"در جشنواره فیلم رشد حضور داشت درباره این گفته "روح الله سهرابی" مدیر کل اداره نظارت برنمایش فیلم سازمان سینمایی مبنی براین که آثار حاضر در جشنواره فجر ۴۲ اولویت اکران در نوروز ۱۴۰۳ را خواهند داشت بیان کرد :به نظرم این گفته بر اساس نگاه سلیقهای به عرصه اکران عنوان نشده و پیشینه درستی ندارد؛ در کل نباید در هر حوزه ای از جمله قراردادن فیلم ها در چرخه اکران بر طبق سلیقهها گام برداشت چون به هر حال همه تهیه کنندگان و سازندگان آثار این حق را دارند که در اکران نوروزی که اکران ویژه است اثر خود را به نمایش بگذارند و این حق نباید به خاطر نگاههای سلیقهای هیئت انتخاب از بین برود .
"مهران جهاندیده " که با این اثر خود در جشنواره عمار نیز حضور خواهد داشت پیرامون انتصاب علی دهکردی به سمت مدیرعاملی خانه سینما خاطرنشان کرد:به نظرم علی دهکردی گزینهای است که میتواند در مسیر پرتلاطم خانه سینما عملکردهای خوبی را ارائه دهد هرچند در این میان کارشکنانی وجود دارند که نمی خواهند خانه سینما در مسیر اصلی خود طیِ طریق کند.
گفتگو از : زهرا فرود